Våra killar var hemma. Vi lagade mat och åt ihop. Efter maten skulle vår fyrbente ut på en runda. Det var jag som fick äran och när jag kom hem satte jag mig i soffan och pratade med sönerna.
”Jag sa ju att hon inte skulle se det”, viskade en av killarna till sin bror.
Jag hörde viskningen och undrade vad det var jag inte hade sett?
De bara skrattade. Jag gick ut i köket.
De hade blåst köksön och diskbänken. Inte en enda pinal efter middagen var kvar.
Jag gick ut till killarna igen och tackade så jättemycket för hur fint de hade gjort.
Ja, men nu skulle jag ju kunna ha tänkt ”Klart att de ska fixa undan det, de har ju ätit här”. Självklart.
Men glädjen av att jag tackade och att jag visade hur fint jag tyckte de hade gjort var bara så härligt. De var så glada över att de hade gjort något som de själva tyckte överträffade vad de brukar göra.
Är det skillnad på jobbet mot hemmets disk eller något annat i privatlivet?
På jobbet får man betalt för det man gör.
Men all forskning visar att de som ser, hör, visar engagemang och uppskattning för medarbetarnas insatser får också bättre team som presterar mer tillsammans, har färre konflikter och mår bättre tillsammans. De har också en bättre återhämtningsförmåga tillsammans i tuffa tider.
De team som har det allra bästa klimatet är när man inom teamet hjälps åt att höja varandras insatser och har konstruktiv feedback när det behövs. Man har också fokus på lärande och berömmer för det man provar och försöker och det som går i rätt riktning.
Även om det inte är perfekt. Beröm när man försöker och kämpar. Man behöver den extra förstärkningen.
Beröm när människor visar samarbete, även om det inte går som du tänkt. Beröm när teamet ökar sin kommunikation, kommer med förbättringar och tar egna initiativ.

”Jag ger inget beröm för folk får betalt för det jobb de ska utföra”
”Jag tror på att ge beröm. Att ge beröm är också att se och uppmärksamma människor som man samarbetar med. Prova själv att vara gift med någon som inte uppmärksammar det du gör. Det är egentligen ingen skillnad på relationer. Men visst så tåler vi kanske mer på jobbet än vad man gör hemma…eller jag vet inte…”
”Att följa upp är en engagerad handling för mig. Jag bryr mig om hur det går med de uppgifter som mina medarbetare utför för att jag ska förstå och lära mig mer om de utmaningar de står inför och kunna stötta innan det går för långt. Beröm är en del av uppföljningsarbetet för mig.”
”Det som inte uppmärksammas och följs upp är inte heller viktigt.”
Just det här med beröm brukar vara en vattendelare i ett utvecklingssammanhang. Man har så många uppfattningar om beröm. Många är de rädslor som också finns närvarande. Många fler än vad man tror är oroliga för att om de börjar följa upp, engagera sig och ge beröm till sina medarbetare automatiskt gör att de också tappar makt. Makten man vill använda för att få saker gjorda. Märkligt det där.
Var ingen snåljåp. Vi växer av att veta att vi gör bra saker.
Om du vill ha riktigt förändring börja med att förstärka genom att ”komma på människor” när de gör rätt. Ge konstruktiv feedback när det behövs, men faktum är att ju tydligare du är med målsättningen och uppmuntrar och berömmer de beteenden som är fruktgivande är mest effektivt i längden. Dessutom ger det en positiv loop som är lätt att jobba framåtriktat med. Energin som frigörs när människor känner att de gör bra saker går inte att köpa för pengar. När vi känner att vi gör bra saker så blir det också en bättre känsla i oss själva. Ju bättre vi mår, desto bättre går det också för oss, för teamet och för uppdraget.
….kom ihåg…att det du tenderar att fokusera på…växer!

Ta väl hand om dig, tvätta händerna, bry dig även om du jobbar på distans. Tillsammans blir vi alltid starkare.
Alltid.
Allt gott Lotta