I väldigt många team så pratar man om dagens, veckans, månadens eller årets uppgifter.
Sällan, mycket sällan så har man en kontinuitet att prata om det som är viktigt på riktigt.
Dilemman – hur man ser på saker och ting.
Lära av varandras perspektiv som också utvecklar oss som individer och som team.

Det kan handla om flera saker: Brist på tid, man vet inte hur man ska börja, man vet inte riktigt exakt vilka ämnen man ska ta upp.
Här kommer några tips på hur ni kan komma igång:
”Veckans dilemma”
Samla på er en bank av frågeställningar. Be medarbetarna skriva ner och formulera ett dilemma var som ni sedan pratar om på en avsatt tid varje vecka. Sitt i smågrupper och prata om det. Ha spelregler av att det inte ska bli en diskussion utan när en pratar, lyssnar de andra.
”Lära av varandra”
Be medarbetarna skriva ner ett problem som man har löst och som kan gagna andra. Gå laget runt och låt alla berätta om det problem som man löst och ha även en kort frågestund efter det att berättelsen är berättad.
”Uppföljning”
Varje vecka gå igenom veckan och ta upp frågorna:
Vad gick bra i veckan och vilka beteenden var kopplade till det?
Hur kan vi göra mer av det? I vilka andra situationer kan vi också använda det?
Vad gick mindre bra i veckan?
Vilka beteenden var kopplade till det?
Hur ska vi undvika det till nästa gång?
”Frågekort”
Ta stöd och hjälp ifrån de coachande frågekorten som är riktade mot ledarskap eller medarbetarskap. Korten är många och frågorna är riktade.
Låt alla få välja vars ett kort och så jobbar man igenom dem systematiskt. Det upplevs som ”neutralt” eftersom det är kortet som ställer de obekväma frågorna. Du kan beställa dem här (just nu sommarerbjudande: 995,- ex moms för båda boxarna med totalt 200 frågekort. Ord pris 1295,- ex moms/st).


Genom att föra dialog kring angelägna ämnen minskar spänningar, man kommer närmre varandra, man får upp en spänst i relationerna samt att man odlar en kultur där kommunikation och varje individ är viktig.
Leave A Reply