• Hem
  • Förändring
  • Utbildning
    • Coachande ledarskap
    • NLP Business
      • NLP
    • Föreläsningar
  • Coaching
  • På gång
  • Kontakt
    • Lotta Bengtsson
    • Referenser
  • Blogg
  • Hem
  • Förändring
  • Utbildning
    • Coachande ledarskap
    • NLP Business
      • NLP
    • Föreläsningar
  • Coaching
  • På gång
  • Kontakt
    • Lotta Bengtsson
    • Referenser
  • Blogg

Att vara behövd

28 januari, 2020

På en härlig AW så satt jag och pratade med en vän om behovet av att vara behövd, att det på något sätt skulle vara en viktig ingrediens i ”Meningen med livet”. Den där stora frågan som många ständigt reflekterar över.

Men jag fastnade i just det där med att vara behövd, att det är ju inte bara förenad med familj och vänner utan är verkligen väldigt starkt förknippad med att vara behövd på arbetet.

Och vad är då det enklaste sättet att faktiskt bidra till den känslan?

Jo, att arbeta med feedback, att se och höra varandra.

Forskningen visar det om och om igen, att feedback och uppskattning skapar en god arbetsmiljö och god arbetsmiljö håller personalen frisk och de trivs på arbetet.

En del ser det som en ”ära” att inte ge feedback och uppskattning.

”Ja du vet, jag förväntar mig att människor faktiskt vill vara här och då behövs inte feedback”, eller ”Jag får inte heller någon feedback från mina chefer, det är så det är här. Om man har ett starkt bekräftelsebehov så är man nog rätt osäker i sig själv eller så är man på fel plats.”

De säkraste sätten att inte tillfredsställa känslan av att känna sig behövd är genom att:

  • Inte berätta om vilka förväntningar som finns, eftersom personen får själv lista ut vad som behövs.
  • Inte ge någon feedback, det spelar ingen roll om man gör bra eller mindre bra i från sig.
  • Vara otydlig om målen så att det verkligen blir en svårnavigerad ”molnvägg” mellan medarbetarens vilja att prestera och vad som verkligen förflyttar. En förklaring brukar vara ”mina chefer är inte heller så tydliga, så det är inte så lätt”.
otydliga mål

Eller så börjar man med feedback och uppskattning, det kommer löna sig, för i slutändan handlar det om att människor gärna gör det lilla extra om man blir uppmärksammad på det man gör. Dessutom mår de så mycket bättre och då kan det också bli fler lönsamma affärer, för ”må-bra” smittar nämligen.

Antingen är du redan ”skillnaden som gör skillnad” eller så kan du bli ”skillnaden som gör skillnad!”

För det är verkligen så, att i det lilla sker det stora och du kan vara den som gör den där skillnaden.

…och kom ihåg, det du fokuserar på … växer!

Jag önskar dig en underbar vecka!

Share

ledarskap

  • Senaste inläggen

    • Du kan påverka motivationen hos andra.
    • Surdegsbrödsbak är inte för vem som helst. I alla fall inte för den som inte vill jobba för det.
    • Nå resultat genom mer värme och mänsklighet i digitala möten
    • Studion för utveckling har nu uppkoppling
    • Long time no see
  • Arkiv

    • mars 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • maj 2020
    • mars 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • november 2019
    • oktober 2019
    • juni 2019
    • maj 2019
    • april 2019
    • juni 2018
    • november 2017
    • mars 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • augusti 2016
    • juni 2016
    • maj 2016
    • mars 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
  • Nyhetsbrev

  • Följ oss på



  • Hem
  • Förändring
  • Utbildning
    • Coachande ledarskap
    • NLP Business
      • NLP
    • Föreläsningar
  • Coaching
  • På gång
  • Kontakt
    • Lotta Bengtsson
    • Referenser
  • Blogg
© Copyright Flowpartner 2016